Brouwerij van de maand

Brouwerij van de maand – Rock City

Fotos Rock City Pairing Website gallerij Goede kwaliteit 18

“Eigenwijs bier voor eigenwijze mensen”

Koen – Rock City

Rock City profileert zich als onderscheidende brouwer niet op bierstijlen, maar puur op smaak. Koen leert zijn brouwers om juist niet binnen de lijntjes te kleuren. Kijkend naar wat ze zelf in een bepaalde bierstijl lekker vinden, zo wordt het bier gebrouwen.

Als voorbeeld een Weizen; Het typische bananenaroma wordt door Rock City extra ‘benaandrukt’. “Je wilt ruiken dat je die Weizen drinkt met een lekkere fluffy schuimkraag”, geeft Koen aan. Hiervoor kijken ze dus niet alleen maar naar het traditionele recept, maar gaan ze op basis van hun eigen smaak op zoek naar de ingrediënten die het mooiste smaakresultaat geven.

Fotos Rock City Pairing 1
De volgende bieren zijn alweer in productie

Koen vindt het belangrijk dat er voor iedereen een bier is waar ze verliefd op kunnen worden. Als gasten het proeflokaal binnenkomen en niet perse zelf van bier houden, moeten de horeca medewerkers van Rock City gelijk aangaan en proberen te achterhalen welk bier bij de smaak van deze gast past.

Fotos Rock City Pairing 16
Wij mogen de volgende Second Date (Yellow Edition) alvast proeven!

Rock City heeft het, zoals meerdere brouwerijen met een eigen horecalocatie, niet makkelijk in de huidige corona periode. Doordat er in de brouwerij omzet gemaakt wordt, komen ze als concern niet in aanmerking voor overheidssteun. Koen is hier vrij relaxed onder en vooral blij dat ze hun personeel nog hebben kunnen behouden. Hij  gaat niet bij de pakken neerzitten, maar blijft in mogelijkheden denken.

Ze zijn alweer druk bezig met de voorbereidingen voor als het terras komende week weer open mag. De chef heeft een aantrekkelijke nieuwe kaart gemaakt en er zijn kleedjes ingekocht om na 18:00uur over te kunnen gaan op een soort picknick service op het grote grasveld voor de deur.  

Fotos Rock City Pairing 20

Koen is met 2 vrienden vanuit de hobby begonnen met de brouwerij; samen in een pan roerend en proevend op ontdekkingsreis. Hij was vanaf het begin al de drijvende factor, die altijd alles wou kunnen en alles wilde leren. In 2014 zijn ze op papier begonnen om hun eigen recepten in het groot te laten brouwen bij huurbrouwers. Tijdens de presentatie die hij vandaag heeft gegeven bij CRAFT over ‘water’, noemde hij zichzelf een ‘hoerbrouwer’. In die tijd was het nog zoeken naar de benodigde capaciteit, waardoor hij in het noorden van Nederland tot in België uitkwam om zijn brouwsels te kunnen maken. Echt zoeken waar een tankje vrij was dus.

Eigenlijk had Koen als eerder willen starten met de eigen brouwerij, maar hij had een erg goede baan als Creatief Directeur van een marketingbureau. Veel zekerheid en financiële verplichtingen, zoals de hypotheek. Heel bewust is dus gewacht op het juiste moment om een gewogen stap te maken in het diepe te kunnen nemen. Zijn creatieve kant heeft er voor een groot deel aan bijgedragen dat Rock City vooral lokaal snel is gegroeid. Veel van wat je ziet, ruikt en proeft in dit te gekke proeflokaal komt uit de koker van Koen. Door zijn sterke salesteam, horeca team en brouwteam is hij in staat geweest om deze brouwerij zo goed neer te zetten.

Fotos Rock City Pairing 6
We hebben natuurlijk ook een rondleiding gekregen van de brouwers

Als ik vraag naar wat hij belangrijk vindt in zijn mensen, dan benoemt hij met nadruk dat ze kijken naar de intrinsieke motivatie en niet alleen de diploma’s. Koen vindt het belangrijk dat ze ‘open-minded’ zijn en nog niet ‘verpest’ zijn door de regeltjes.

Het gaat niet om je opleiding maar om je ambitie; je intrinsieke motivatie. Er bestaan geen Heilige Huisjes voor Koen, alles mag verbroken worden. Hard schoppen tegen de vaste kaders, ik hou ervan! Het anders zien van dingen zorgt voor creativiteit die hij zoekt in mensen.

Fotos Rock City Pairing 17
De Second date (Yellow Edition) stond al klaar voor ons!

Op welk bier Koen het meest trots is? “Second Date, sowieso! Niet alleen voor de waardering van de consument maar ook een stukje hergebruik van de hop.” Met dit bier zet hij sinds ongeveer een jaar een fantastische serie neer van een Double IPA, waarbij de hopslurrie uit de drooghop van de vorige batch gebruikt wordt in de wirlpool van de nieuwe batch. Dit is een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat Koen en zijn brouwteam altijd bezig zijn met het maximale uit de brouwinstallatie te halen. Het liefst waar het allemaal niet voor bedoeld is….

Het resultaat wordt bijzonder goed ontvangen: De laatste 3 versies hadden ongelooflijk hoge ratings op Untappd: 4.19, 4.24 en 4.23. Mijn persoonlijke smaak zegt dat de nieuwe versie zelfs op de 4.25 uit moet kunnen komen! 

Voor de mensen die niet precies weten wat het is; Untappd is een Amerikaanse app, waarmee je alle biertjes die je drinkt een waardering kunt geven. De hoogte scores worden normaal gescoord door Amerikaanse bieren (mede ook omdat er in verhouding veel meer Amerikanen gebruik maken van deze app). Je kunt scoren tussen de 1 en 4,5, dus de scores van de Second Date zijn ongekend hoog voor een Nederlands bier! Voor zover wij weten is er nog nooit een brouwerij geweest die op deze manier zijn hop hergebruikt, en al helemaal niet met dit resultaat! Dat is gewoon TOF!

Het is voor Koen de kers op de taart, als ultiem bewijs dat hij het gewoon kan. Untappd is geen doel op zich, maar er wordt natuurlijk wel naar gekeken. En als je het dan significant beter doet dan de rest, dan is dat iets om met recht trots op te zijn!

Een andere nieuwe serie van Rock City is de Records; het idee hierbij is een alsof je in een oude platenbak vol oude klassiekers, obscure hitjes, alle gekke ideetjes die nog steeds in de koker van Koen zitten.

Verkoopsnelheid is voor hem leuk, want je ziet dat het dan gewaardeerd wordt en er op tijd bij moet zijn. Je weet als consument waar Rock City voor staat en je moet er moeite voor doen om het te kunnen proeven. Ben je te laat, dan heb je gewoon pech en moet je de volgende keer beter je best doen om het te kunnen bemachtigen. Je bent een fan, en je bent er telkens weer. Die waardering is waar deze hoofdbrouwer het voor doet.

Een andere nieuwe serie van Rock City is de Records; het idee hierbij is een alsof je in een oude platenbak vol oude klassiekers en obscure hitjes alle gekke ideetjes kunt vinden die nog steeds in de koker van Koen zitten. Dit is een mogelijkheid voor hem om de bieren die te bijzonder zijn voor de mainstream een plek te geven; een soort van uitlaatklep.

Ik herken me persoonlijk wel in het hebben van veel gekke ideeën. Inmiddels heb ik een aantal mensen om mij heen, waar ik steeds beter naar luister om bepaalde dingen niet te doen of om ze even uit te stellen. Koen heeft deze filter ook in de vorm van zijn team en met name Wiebe, die vanuit de Sales kijkt of het idee wel verkoopbaar is en of het wel het juiste seizoen ervoor is. “Een dikke pastry stout is leuk, maar misschien is de lente daar niet de beste periode voor. Dus die wordt even uitgesteld tot het einde van het jaar.”

Fotos Rock City Pairing 10
De voorbereidingen voor de proeverij waren al in volle gang.

Wat Koen nog altijd een keer wil doen? Ze hebben net een nieuw concept aan Albert Heyn gepresenteerd waar ze nog niets over mogen zeggen, maar het moge duidelijk zijn dat het weer iets totaal nieuws is binnen het huidige Nederlandse brouwlandschap! En hij wil nog een dijk van een Pastry Sour maken, waarin je lepel rechtop blijft staan.

En over 5 jaar? Dan moeten de tanks tot het dak reiken (ze komen nu tot de helft) en moet Rock City met 1 centrale brouwerij bekend staan als een keten, waarbij in elke grote stad een vergelijkbaar concept staat als de brewpub in Amersfoort; Mooie BBQ-gerechten met fantastisch Craftbeer!

Wij zijn fanboys!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *